Joint ZEDhub – CEDA community meeting

— Dutch version below —

As the dredging industry faces increasing drive to decarbonise, projects like the H2-Hopper and pilot projects by Boskalis and Van Oord with alternative energy carriers are pushing innovation. Yet the road to zero-emission operations remains complex, with high costs, infrastructure gaps, and regulatory uncertainty.

Recently, ZEDhub in collaboration with the CEDA Decarbonisation Commission, hosted an exclusive event focused on tackling these challenges. The event gathered industry experts to discuss the future of hydrogen-powered dredgers, hybrid DC grids, and scalable electrification solutions.

ZEDhub plays a leading role in bridging the gap between innovation and implementation. Its director, Arjen De Jong, highlighted the benefits of hybrid power systems: “They optimise fuel use and allow integration of alternative energy sources without compromising performance.” These systems, enabled by DC grid technology, are already proving effective in pilot projects to cut fuel consumption and emissions.

The event also addressed the hurdles of hydrogen and methanol adoption. While hydrogen offers long-term promise, methanol is currently easier to scale. Mr De Jong acknowledged this, noting: “Hydrogen is interesting, but methanol may be easier to scale in the near term.”

ZEDhub continues to provide a platform for frontrunners to share insights, pilot results, and develop joint strategies, helping to de-risk investment and guide the industry through its green transition. By driving collaboration between ports, fuel suppliers, operators, and regulators, ZEDhub is central to turning the zero-emission vision into a viable reality.

Read more in an exclusive article at the CEDA website.

 

——————–

Succesvolle ZEDhub – CEDA community meeting voor verduurzaming van de baggersector

De baggersector zet steeds grotere stappen richting verduurzaming. Vernieuwende projecten zoals de H2-Hopper en pilotprojecten van Boskalis en Van Oord met alternatieve energiedragers wijzen de weg voorruit. Toch blijft de sprong naar emissieloze baggeroperaties niet eenvoudig door hoge kosten, infrastructurele knelpunten en onzekerheid op het gebied van wet- en regelgeving. Om samen oplossingen te vinden, organiseerden ZEDhub en CEDA Decarbonisation Commission onlangs een exclusief evenement bij de WOW-keet in Sliedrecht .

Tijdens het evenement kwamen industrie-experts bijeen om de toekomst van op waterstof aangedreven baggerschepen, hybride DC-netwerken (ook wel gelijke stroomnetwerken) en schaalbare elektrificatietechnieken te bespreken. ZEDhub speelt hierbij een voortrekkersrol in het overbruggen van de kloof tussen innovatie en praktijk. Directeur Arjen De Jong benadrukte de voordelen van hybride energiesystemen: “Ze optimaliseren het brandstofverbruik en maken de integratie van alternatieve energiebronnen mogelijk, zonder concessies te doen aan de prestaties.” Deze systemen, gebaseerd op DC-netwerktechnologie, bewijzen zich al in de pilotprojecten, door brandstofverbruik en emissies te verlagen.

Uitdagingen voor nieuwe brandstoffen
De experts bespraken ook de obstakels rondom de toepassing van waterstof en methanol. Hoewel waterstof op lange termijn veelbelovend is, is methanol op dit moment eenvoudiger op te schalen. De Jong erkende dit en merkte op: “Waterstof is interessant, maar methanol is op korte termijn waarschijnlijk makkelijker te implementeren.

ZEDhub blijft een platform bieden voor koplopers in de baggersector om inzichten en pilotresultaten te delen en gezamenlijke strategieën te ontwikkelen. Daarmee helpt het investeringsrisico’s te verkleinen en de sector te begeleiden tijdens de groene transitie. Door samenwerking tussen havens, brandstofleveranciers, operators en toezichthouders te stimuleren, speelt ZEDhub een centrale rol in het realiseren van een haalbare emissieloze toekomst.

Lees het exclusieve artikel op de CEDA website.